maandag 31 december 2012

Museum

"Wat geen kleur heeft is niet te zien"
Op de valreep van het oude naar het nieuwe jaar mijn bijdrage voor het door mij gekozen item 'museum'. Eén van mijn favoriete musea is, hoe kan het ook bijna anders als je in de provincie Groningen woont, het Groninger Museum, ontworpen door Mendini. Het museum werd geopend in 1994.
Door Peter Struycken werd in 1994 een waaier van kleuren ontwikkeld waarmee de binnenmuren van het museum geverfd kunnen worden.
Die kleuren maken dat ik het museum zo bijzonder vind: ook al zouden er geen kunstwerken hangen, ik vind de gekleurde muren al zo mooi! Het nieuwe Martini-ziekenhuis heeft ook deze kleuren op de muren, het zou de genezing bevorderen ('healthy environment'). De afdeling cardiologie is bijvoorbeeld grasgroen, de kinderafdeling is paars met groen gecombineerd.


In mijn quiltje heb ik het mozaiek van de hoofdingang en het trappenhuis van het museum als achtergrond gebruikt. De schilderijen laten alleen de kleuren van de wanden zien: een paar van de vele verschillende kleuren van Peter Struycken, die ik zo mooi vind. De blauwe zuilen staan op de brug die naar het museum leidt.
De bovenrand van de quilt is een impressie van de prachtige schilderijlijsten die bij de diverse tentoonstellingen te zien zijn.
Ik kan iedereen een bezoek aan het museum van harte aanbevelen.

Lya

4 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Heel goed, zoals je de sfeer van het Groningermuseum hebt getroffen.ook de tentoonstellingen zijn meestal bijzonder. Het is mede daardoor een van mijn mijn favoriete musea!

Unknown zei

Mooie verwerking van her Groninger Museum,de blauwe zuilen erbij vind ik leuk bedacht.

Marjoleine

Marjon zei

Mooi quiltje heb je gemaakt. Ik ben nog niet in het museum geweest, maar je heb mij heel nieuwsgierig gemaakt. De volgende keer dat ik in Groningen ben, ga ik zeker proberen om het te bezoeken.

Henriët zei

wouw..... wat mooi Henriët